Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.
Святитель Исаия родился недалеко от Киева в семье благочестивых родителей и был воспитан в православной вере. В юные годы он оставил суетность мира и пришел в Киево-Печерский монастырь, где был пострижен преподобным Феодосием в монашество. Испытывая горячую любовь к Спасителю, молодой инок жил в строгих и суровых подвигах поста и молитвы. При этом он был кроток, смиренен, послушлив, нестяжателен, братолюбив, воздержанием и терпением умерщвлял плотские страсти. И благодаря добродетелям мудрости, духовного мужества и целомудрия, помня слова древнего старца: «Крепость в человеке зависит не от природы человека, которая подвержена переменам, но от решительного намерения, укрепленного помощью Божией», он постоянно духом возносился к горнему Иерусалиму.
Слава о подвигах юного Исаии скоро распространилась за пределы обители. И когда скончался Варлаам, первый игумен монастыря, построенного на княжеском дворе во имя св. великомученика Димитрия, то Киевский великий князь Изяслав Ярославич просил себе, как великий дар, у блаженного Феодосия Исаию в настоятели обители. И в 1065 году, по благословению преподобного Феодосия, святой Исаия был возведен в игумены. Блаженный, приняв этот высокий сан, был благоискусным для братии наставником и добрым пастырем словесного стада. Став игуменом, он помышляя всегда о Господе, продолжал пребывать в смирении, молитвенном и телесном труде. Видя у себя в монастыре такого святого мужа, князь Изяслав радовался духом и благодарил Господа и преподобного Феодосия, благословившего Исаию на игуменство в монастыре св. Димитрия.
Преподобный Исаия, как преуспевший в благочестии и исполненный Божественной благодати, принимал участие в 1078 году в соборной молитве Печерских старцев о прельщенном бесом подвижнике Никите (впоследствии епископе Новгородском). Но для великого светильника после подвига настоятельства в обители, и после десятилетнего игуменства предстояло апостольское служение. В том же 1078 году после смерти святителя Леонтия, епископа Ростовского, святой Исаия был возведен на Ростовскую епископскую кафедру. В то время Ростовская епархия занимала обширное пространство. В нее входили Ярославская, Владимирская, Нижегородская, Костромская, Вологодская и частично Московская, Тверская, Олонецкая земли. Языческие народы этого края были подвержены множеству суеверий, кровавых обычаев, гаданий и чародейств. Много потрудился добрый пастырь Леонтий для просвещения области Ростовской, но еще много нашел там язычников доблестный его преемник. Поэтому святитель Исаия, сказано в древнем житии его, «найдя людей новопросвещенных, еще не утвердившихся в вере, усердно напоял их учением своим». Он с миссией апостольской проповеди о Христе Иисусе обходил Ростово-Ярославские пределы, всюду «идольскую лесть попаляя» и бесстрашно сжигая языческих кумиров. Елицы во Христа крестистеся, во Христа облекостеся (Гал.3,27), – произносил святитель, умоляя христоименитое стадо свое быть крепким в вере и в жизни подражать Христу.
В одной стихире прекрасно выражен дух служения св. Исаии: «Что тя наречем, святителю? Ангела, яко безплотен на земли пожил еси, апостола, яко научил еси благоверию российския концы, мученика же, яко Христа ради до смерти подвизался еси, обращая люди от тьмы нечестия и приводя их на пажить богоразумия».
Утешением святителя Исаии было участие в его служении великого князя Владимира Мономаха. На средства великого князя был построен в Ростове Великом собор в честь Успения Пресвятой Богородицы, в котором была поставлена чудотворная икона, написанная преподобным Алипием Киево-Печерским (память 17/30 августа). Святитель Христов Исаия с любовью относился к бедным, нищим и всем нуждавшимся. Господь прославлял Своего угодника, совершая через него многие знамения и чудеса.
При благочестивой державе великого князя киевского Всеволода Ярославича, когда настало время освящения великой соборной церкви Киево-Печерской обители, скорбен был митрополит Иоанн, что не успел собрать на торжество сие боголюбивых епископов по дальнему расстоянию их кафедр. Но благочестивое его желание исполнили Ангелы Божии, посылаемые на службу человекам для их спасения. И сему блаженному Исаии предстал в образе юношеском светлый Ангел и возвестил о дне освящения храма. Немедленно собрался в путь боголюбивый епископ и был участником духовного торжества, споспешествуемый силою свыше, для которой нет времени и пространства. Сам он, дивясь чудному своему странствию, поведал о том митрополиту всея Руси Иоанну, говоря, что не смел ослушаться повеления его и не прийти на освящение храма. Изумился первосвятитель сему таинственному зову, ибо никого не успел послать для приглашения епископов; дивное сие странствование было плодом послушания и ревности к церкви Божией. Три епископа: Исаия Ростовский, Лука Белгородский, Иоанн Черниговский – были сослужителями митрополита Иоанна при освящении «небеси подобной» церкви Успения Пресвятой Богородицы 14 августа 1089 года, и с радостью духовной возвратился Исаия к своей пастве, которая приняла его с великим торжеством, как присного отца своего.
Не более года после того пас свою паству Ростовскую святитель Исаия. Он скончался в мире в лето от Рождества Христова 1090, месяца мая 15 дня, после тринадцатилетнего епископства, посреди плача народного. И те же Ангелы, которые переносили его для освящения Печерской церкви, перенесли его душу в самые небеса в вечность.
В 1164 году святой благоверный князь Андрей Боголюбский заложил в Ростове Великом новый каменный храм вместо пострадавшего от пожара в 1160 году деревянного. При раскопке фундамента под южной стеной были обретены мощи святителя Исаии. Говорит древнее предание и летопись: «Нашли гроб блаженного Исаии, открыв его, увидели одежду и тело святителя нетленными и прославили Бога, Который благоволил прославить угодника Своего не только в жизни, но и по смерти; сколько лет прошло, а одежда и тело блаженного остались неприкосновенными для тления». Мощи святителя поставили тогда в церкви св. Иоанна, и так как каменный храм едва был окончен, как обрушился, то они перенесены в собор уже в 1231 году и положены с правой стороны в притворе.
Мощи св. Исаии в первый раз были обретены вместе с мощами св. Леонтия 23 мая 1164 года. И с того же времени, как видно из жития прп. Феодосия, «и тамо чтут его со святыми», народ чтил св. Исаию за святого.
Но с течением многих лет утратилась память о чудесах его, так что даже никогда не возжигали светильника над его гробом, никогда не приходил священник с фимиамом покадить над ним, ибо самый притвор всегда был заключен. Не подобало, однако, столь великому светильнику оставаться под спудом. По рукописному житию, «архиепископ соборной церкви, видя, что образ св. Исаии все почитают и поклоняются ему, а гроб его (в притворе собора) в небрежении, созывает 17 мая священников и касается чудоносного гроба пречудного отца – переносит его оттуда в 1474 году и полагает в новом гробе с честью, близ южных дверей, где и ныне он подает исцеление». Первым архиепископом Ростова был в 1390 году Феодор. И церковное почитание св. Исаии началось с 1474 года, со времени перенесения мощей в храм; к тому же времени относится и первое письменное изложение его жития. В 1722 году они были переложены в серебряную гробницу.
25 апреля 1920 года по постановлению X Ростовского уездного съезда советов, несмотря на протесты верующих, мощи святого Исаии вместе с мощами святителей Игнатия и Димитрия (Савича (Туптало)), преподобного Авраамия Ростовского и преподобной. Евфросинии Полоцкой без облачений были выставлены в центре Успенского собора. Через неделю раки с мощами святых вернулись на свои места. Впоследствии мощи святителя находились в деревянной раке в закрытом Успенском соборе. В конце 80-х годов XX в. часть мощей была перевезена в Троице-Сергиеву лавру, часть передана Ярославскому и Ростовскому архиепископу Платону (Удовенко). В настоящее время честная глава св. Исаии хранится в Серапионовой палатке в лавре, а часть мощей почивает в ростовском Успенском соборе, в ковчеге, переданном 5 июня 1999 г. из епархиального управления Ярославским и Ростовским архиепископом Михеем (Хархаровым).
В «Иконописном подлиннике» приводится описание внешнего облика святого: «Иже во святых отец наш Исаия епископ, Ростовский чудотворец, подобием рус, брада аки Власиева, от ушей пошире, ризы святительския, саккос празеленый и омофор, на главе клобук белый, в руках Евангелие».
КАНОН СВЯТИТЕЛЮ ИСАИИ РОСТОВСКОМУ
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
Твоего́, Христе́, уго́дника, блаже́ннаго Иса́ию, пе́ти ми́ жела́ющу, моли́твами его́, я́ко Бо́г, осия́ние Всесвята́го Ду́ха да́руй ми́ и све́т прему́дрости Твоея́, да досто́йно воспою́ того́ чудеса́.
Прииди́те, ве́рнии, церко́внаго свети́льника, и столпа́ непоколеби́ма, и правосла́вия учи́теля, и благоче́стия пропове́дника, блаже́ннаго Иса́ию достохва́льными пе́сньми почти́м.
Я́ко святи́тель ве́рен и па́стырь и́стинный Росто́вския Це́ркве бы́в и слове́снаго ста́да Христо́ва, но́вых люде́й неле́стный учи́тель яви́лся еси́, блаже́нне Иса́ие, и́хже научи́л еси́ сла́вити Бо́жия вели́чия.
Богоро́дичен: Мари́ю Чи́стую, прииди́те вси́, воспое́м, еди́ну, украси́вшую челове́чество и ро́ждшую Бо́га воплоще́нна, Де́ву же пребы́вшую неврежде́нну.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к Себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в боже́ственней Твое́й сла́ве, венце́в сла́вы сподо́би.
Глаго́лы боже́ственными, де́лы же и уче́нии пресла́вными по всему́ уподо́бися пресла́вным апо́столом и обтече́ всю́ Росси́йскую зе́млю, и́дольскую ле́сть попаля́я, просвеща́я же ве́рных сердца́ благода́тию.
От младе́нства Христа́ вожделе́в, кра́сная ми́ра сего́ вся́ уме́ты вмени́л еси́, по апо́столу, о́тче, вы́шних ища́, Христо́вою же благода́тию святи́тельства сподо́бился еси́ и Росто́ву па́стырь но́вым лю́дем посыла́ешися, и́хже и научи́л еси́ и на небесе́х венцы́ сла́вы восприя́л еси́.
Свята́го Ду́ха благода́тию и́дольское изоста́вшее нече́стие до конца́ потреби́л еси́ в Росси́йстей земли́, побо́рник вои́стинну правосла́вия яви́вся кре́пкий. Те́м просвети́л еси́ твои́ми уче́нии Росси́йския концы́.
Богоро́дичен: Пое́м, Де́во Богома́ти, па́че естества́ рождество́ Твое́ и Твою́ нетле́нную чистоту́, и́бо в Тебе́ во еди́но сочета́ся де́вство и рождество́.
Седа́лен, гла́с 8.
От мирски́я молвы́ избежа́в, и Христо́во и́го восприи́м, и за́поведи соверши́в, па́стырь оби́тели быва́еши, пото́м же и на святи́тельском седа́лищи се́д, богоуго́дно пожи́л еси́ и, лю́ди правосла́вию научи́в, на Небеса́ восте́кл еси́, у престо́ла Вседержи́теля со А́нгелы предстоя́, святи́телю блаже́нне, моли́ся о рабе́х твои́х.
Богоро́дичен: О Тебе́ ра́дуется, Благода́тная, вся́кая тва́рь, а́нгельский собо́р и челове́ческий ро́д, освяще́нный хра́ме и раю́ слове́сный, де́вственная похвало́, из Нея́же Бо́г воплоти́ся и Младе́нец бы́сть пре́жде ве́к сы́й Бо́г на́ш, ложесна́ бо Твоя́ престо́л сотвори́ и чре́во Твое́ простра́ннее небе́с соде́ла. О Тебе́ ра́дуется, Благода́тная, вся́кая тва́рь, сла́ва Тебе́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный, Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
Седя́ща во сла́ве Го́спода проро́к Иса́ия дре́вле узре́в и от серафи́ма клеща́ми у́гль прии́м, очи́стися. Ты́ же, святи́телю, всегда́ Го́сподеви предстои́ши со мно́жеством безпло́тных и, серафи́мом подо́бяся, я́коже клеща́ми, твои́ми рука́ми те́ло Христо́во прие́млеши и ве́рным подае́ши, непреста́нно вопия́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Любо́вию Бо́жиею па́че огня́ распала́емь, о́тче, обходя́ гра́ды и ве́си в Росто́встей и Су́ждальстей о́бласти, и́дольская ка́пища разоря́я, це́ркви же созида́я, лю́ди научи́л еси́ пе́ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Пресла́вный и чу́дный Лео́нтий, я́ко благоцвету́щь са́д, насади́ Росто́вския лю́ди, просвети́в и́х святы́м креще́нием. Ты́ же, блаже́нне, до конца́ си́х напои́л еси́ твои́м уче́нием и ко Христу́, я́ко зре́л пло́д, прине́сл еси́, с весе́лием вопия́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Богоро́дичен: От ма́терних пеле́н чи́сто житие́ име́л еси́, блаже́нне, и сего́ ра́ди Пречи́стыя Богоро́дицы изря́дный служи́тель бы́в, Сию́ возвели́чил еси́ в Росси́йских страна́х и научи́л еси́ пе́ти: сла́ва си́ле Твое́й, Пречи́стая.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га, и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м, воспева́ющим Тя́, ми́р подава́ющая.
Удивля́ется святи́тель, кня́зь же и вси́ лю́дие ско́рому твоему́ прише́ствию ко освяще́нию Пречи́стыя це́ркве: а́нгелом бо зва́н бы́л еси́ и о́блаком носи́мь, я́коже дре́вле апо́столи, на успе́ние Бо́жия Ма́тере. Те́мже тя́ все́м воспева́ющим ми́р подава́еши.
Удиви́шася а́нгельстии чи́нове пресла́вному твоему́ житию́, ка́ко в бре́ннем телеси́ безпло́тнаго врага́ победи́л еси́, блаже́нне, и, возду́шными те́мными князьми́ не удержа́н бы́в, престо́ла Христо́ва дости́гл еси́ к превы́шним си́лам, и отту́ду ми́р на́м подава́еши.
Удивля́ются христоимени́тии лю́дие, егда́ обрето́ша пречестно́е твое́ те́ло, е́же мно́гими ле́ты земле́ю покрове́но, и яви́ся, я́коже златоза́рное со́лнце, чуде́с лучи́ испуща́я и просвеща́я ве́рных сердца́, и воспева́ющим Го́сподеви ми́р подава́еши.
Богоро́дичен: Умилосе́рдися, Влады́чице, на непотре́бныя Твоя́ рабы́ и не преда́ждь на́с в ру́це пога́ных гре́х ра́ди на́ших, но моли́тв на́ших не пре́зри, во Твою́ це́рковь притека́ющим и вопию́щим Ти́, ми́р подаю́щи.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.
Боже́ственною благода́тию укрепля́емь, апо́столом ревни́тель бы́в, Росси́йския вся́ концы́ научи́л еси́ благоче́стию и вся́ нечести́вая уче́ния до конца́ потреби́л еси́. Те́мже твою́ па́мять све́тло пра́зднуем.
Гро́б честна́го твоего́ телесе́ иногда́ в небреже́нии бы́сть, и от святи́теля, тво́й престо́л держа́щаго и к тебе́ любо́вь показу́юща, отту́ду прено́сится, я́вственно ны́не полага́ется, источа́ющий исцеле́ния все́м.
И́же всегда́ к ра́це моще́й твои́х приступа́юще, любе́зно ту́ целу́ем и от души́ вопие́м ти́: святи́телю блаже́нне Иса́ие, моли́ся приле́жно за гра́д и лю́ди, и ско́рбь на́шу в ра́дость претвори́, и грехо́в проще́ние испроси́.
Богоро́дичен: Притеце́м, ве́рнии, в це́рковь Бо́жия Ма́тере и, ве́рно моля́щеся, возопие́м Е́й: поми́луй, Влады́чице, Твое́ достоя́ние и от вра́г изба́ви уго́дника Твоего́ Иса́ии моли́твами.
Конда́к, гла́с 3.
Я́ко гро́м, возгреме́л еси́ боже́ственными твои́ми уче́нии в Росси́йстей земли́ и яви́лся еси́ свети́льник пресве́тел, осия́я све́том богоразу́мия, Иса́ие блаже́нне. Те́мже вопие́м ти́: Христа́ Бо́га моли́ непреста́нно о все́х на́с.
И́кос:
Прииди́те, богоизбра́ннии христоимени́тии собо́ри, похва́лим ны́не и пе́сньми почти́м светоно́сную па́мять пречу́днаго отца́, блаже́ннаго Иса́ии, апо́столом ра́внаго, благоче́стия пропове́дника, наста́вника же и учи́теля Росси́йскому язы́ку: яви́ бо ся́, я́ко свети́льник незаходи́мый, во тме́ су́щим неве́дения, и все́х возводя́ к боже́ственней высоте́, и на па́житех зако́на живоно́снаго те́х упасе́, и исцеле́ний луча́ми все́х просвеща́я. Те́мже мо́лим тя́ ны́не: облиста́й в сердца́ ра́б твои́х незаходи́мый све́т ра́зума, Христо́в уго́дниче, и моли́ непреста́нно о все́х на́с.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Не слу́жат ктому́ Росси́йстии сы́нове тме́ пре́лести, но тобо́ю, о́тче, и́стинный богоразу́мия све́т позна́ша и, непреста́нно ра́дующеся, ны́не Христу́ вопию́т: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Пра́зднует Це́рковь че́стно твое́ преставле́ние: житие́ бо благоче́стно на земли́ соверши́л еси́, чу́дне, и пло́д стори́чествующий Влады́це твоему́ прине́сл еси́, и от Него́ прия́л еси́ венцы́ сла́вы неизрече́нныя, непреста́нно вопия́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
И́же во искуше́ниих и ско́рбех су́щии, к ра́це моще́й твои́х притека́юще, прие́млют честна́я исцеле́ния от я́же в тебе́ Боже́ственныя благода́ти и непреста́нно Христу́ вопию́т: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Укрепи́, Влады́чице, сла́вящия Тя́ ве́рныя лю́ди на проти́вныя враги́, я́ко Дави́да на Голиа́фа, да, веселя́щеся, вопие́м Ти́: ра́дуйся, покро́ве святы́й и Засту́пнице гра́ду на́шему.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Блаже́нную жи́знь пожи́л еси́ в житии́ сы́й, и со святи́тельскими ли́ки у престо́ла Христо́ва, ра́дуяся, предстои́ши, боже́ственное насле́див наслажде́ние, и непреста́нно вопие́ши: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Боже́ственнаго Ду́ха благода́ть име́я в души́ твое́й, блаже́нне Иса́ие, обте́кл еси́ Росси́йскую зе́млю, я́ко мо́лния, разсева́я Бо́жие сло́во во все́х страна́х, просвеща́я все́х и науча́я: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Слове́сныя плоды́ Го́сподеви принося́, Иса́ие прему́дре, озари́л еси́ твое́й па́стве све́т богоразу́мия, и нечести́вая уста́ загради́л еси́ пра́щею богодохнове́нных слове́с твои́х, и я́сно все́м пропове́дал еси́: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Богоро́дичен: На благодея́ние челове́ком Сло́во воплоти́тися изво́ли, де́вства бо врата́ про́йде я́ко Госпо́дь и Богоро́дицу показа́. Те́м зове́м: Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.
Кто́ мо́жет, блаже́нне, по достоя́нию тя́ восхвали́ти? Исцеле́ния бо неоску́дно подава́еши приходя́щим к тебе́ с ве́рою и непреста́нно вопию́щим: изба́ви, святи́телю, от вся́ких искуше́ний и до конца́ неврежде́нных на́с соблюди́.
О́крест стоя́ще ра́ки моще́й твои́х, с любо́вию ту́, припа́дающе, целу́ем и ве́рно ти́ вопие́м, блаже́нне: поми́луй святи́теля, престо́л тво́й ны́не украша́ющаго, и до конца́ его́ сохрани́ невреди́ма; христолюби́вым лю́дем на сопроти́вныя побе́ды да́руй и на враги́ одоле́ние.
Приими́ хвалу́ от ра́б недосто́йных, святи́телю Иса́ие, и жития́ сего́ непостоя́нную пучи́ну да́руй на́м немяте́жно прейти́, и моли́тву о на́с к Бо́гу сотвори́, че́стно почита́ющих твою́ па́мять, и одержа́щих зо́л и жду́щих на́с изба́ви, да во ве́ки тебе́ велича́ем.
Богоро́дичен: Прииди́те, христоимени́тии лю́дие, в честну́ю це́рковь Бо́жия Ма́тере и, покло́ншеся пречу́дному Ея́ о́бразу и ру́це возде́вше, от се́рдца возопие́м: поми́луй на́с, Богоро́дице, недосто́йных ра́б Твои́х, и гра́д на́ш, в не́мже вели́кое Твое́ и многосла́вное и́мя велича́ется, от все́х злы́х свободи́, уго́дника Твоего́ Иса́ии моли́твами, да во ве́ки Тебе́ велича́ем, Чи́стая.
Свети́лен:
Я́коже пресве́тлая заря́ светоно́сна, яви́ся дне́сь па́мять твоя́, святи́телю преблаже́нне Иса́ие, предвозвеща́ющи на́м пресве́тлаго со́лнца незаходи́мый све́т, пречу́днаго Лео́нтия светоно́сный пра́здник, да моли́твами ва́шими прии́мем оставле́ние грехо́в.
Сла́ва, и ны́не: Пощади́ мя́, Го́споди, пощади́ мя́, егда́ прии́деши суди́ти, и не осуди́ мене́ во о́гнь, ни я́ростию же обличи́ мене́, мо́лит Тя́ Де́ва Чи́стая, ро́ждшая Тя́, Христе́, и а́нгел мно́жество со проро́ки, и святи́тели, и му́ченики.